PEMBINAAN MODEL GRAFIK MULTIMEDIA INTERAKTIF UNTUK PENGAJARAN PENJODOH BILANGAN BAGI KANAK-KANAK TAHUN DUA
THE CONSTRUCTION OF INTERACTIVE MULTIMEDIA GRAPHIC MODEL FOR SECOND YEAR'S NUMBERING TEACHING FOR CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.37134/jpak.vol6.1.6.2017Keywords:
pembinaan model grafik, multimedia interaktif, penjodoh bilangan, kanak-kanak tahun dua, build an interactive multimedia graphic model, interactive multimedia, classifier, two-year childrenAbstract
Kajian ini bertujuan membina model grafik multimedia interaktif untuk pengajaran penjodoh bilangan. Kaedah pembinaan model grafik multimedia interaktif berasaskan reka bentuk kajian kualitatif digunakan dalam penyelidikan ini. Proses pembinaan model grafik ini dilakukan dengan diasaskan kepada ADDIE oleh Rosset (1987). Terdapat lima fasa yang dilakukan sepanjang pembinaan model ini iaitu analisis, reka bentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian. Analisis dibuat terhadap kanak-kanak tahun dua, persekitaran, dan masalah pembelajaran. Model ini telah diuji penggunaannya dengan berdasarkan penilaian pakar yang menyentuh tentang kesahan kandungan dan konstruk. Dari segi implikasi, model ini dapat memanfaatkan guru dalam pengajaran penjodoh bilangan kerana ciri-cirinya adalah terarah kepada penjanaan minda kanak-kanak untuk penjodoh bilangan. Model ini dicadangkan untuk digunakan oleh guru Bahasa Melayu tahun dua.
The purpose of this study is to build an interactive multimedia graphic model for the teaching of classifiers. Methods of constructing interactive multimedia graphic model based on qualitative research design are used in this research. The process of constructing this graphic model was based on ADDIE by Rosset (1987). There are five phases that are carried out throughout the construction of this model; analysis, design, development, implementation and evaluation. An analysis was made on two-year children, the environment, and learning problems. This model has been tested on its use based on an expert assessment that dealt with validity of content and constructs. In terms of implication, this model can leverage on the number of teachers in the teaching of classifiers because their characteristics are directed towards constructive thinking that based on graphic. This model is intended to be used by standard two Malay Language teachers.