Editorial

Authors

  • Abd Hadi Borham Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.37134/almakrifah.vol2.1.10.2024

Abstract

Jurnal Al-MAKRIFAH, vol. 2, Issue 2 mengandungi artikel-artikel yang memfokuskan kepada bidang pendidikan Islam, pendidikan tahfiz dan qiraat, bidang syariah, al-Quran, dakwah dan pemikiran Islam. Artikel pertama Isu 2 ini ialah ‘Development Of Usul Fiqh Teaching Module For KSSM Islamic Shariah Subject.’ Artikel membincangkan tentang konsep dalam membangunkan modul pengajaran Usul Fiqh Pendidikan Syariah Islamiah untuk pelajar tingkatan empat. Modul ini dibina berdasarkan manhaj Imam Syafie. Proses mereka bentuk modul mengikut garis panduan dan prinsip reka bentuk pengajaran yang digariskan dalam Manhaj Imam Syafie untuk memastikan pendekatan berpusatkan pelajar yang berkesan. Analisis keperluan penyelidikan melibatkan mengenal pasti keperluan guru dari segi kandungan, kaedah pengajaran, dan hasil pembelajaran. Kajian menyeluruh terhadap kurikulum KSSM (Kurikulum Standard Sekolah Menengah) Pendidikan Syariah Islamiah di empat peringkat tertumpu khusus kepada Usul Fiqh.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Borham, A. H. (2024). Editorial. AL-MAKRIFAH Journal of Knowledge and Learning in Islamic Tradition and Culture, 2(1), i-iv. https://doi.org/10.37134/almakrifah.vol2.1.10.2024