Editorial
DOI:
https://doi.org/10.37134/almakrifah.vol2.1.10.2024Abstract
Jurnal Al-MAKRIFAH, vol. 2, Issue 2 mengandungi artikel-artikel yang memfokuskan kepada bidang pendidikan Islam, pendidikan tahfiz dan qiraat, bidang syariah, al-Quran, dakwah dan pemikiran Islam. Artikel pertama Isu 2 ini ialah ‘Development Of Usul Fiqh Teaching Module For KSSM Islamic Shariah Subject.’ Artikel membincangkan tentang konsep dalam membangunkan modul pengajaran Usul Fiqh Pendidikan Syariah Islamiah untuk pelajar tingkatan empat. Modul ini dibina berdasarkan manhaj Imam Syafie. Proses mereka bentuk modul mengikut garis panduan dan prinsip reka bentuk pengajaran yang digariskan dalam Manhaj Imam Syafie untuk memastikan pendekatan berpusatkan pelajar yang berkesan. Analisis keperluan penyelidikan melibatkan mengenal pasti keperluan guru dari segi kandungan, kaedah pengajaran, dan hasil pembelajaran. Kajian menyeluruh terhadap kurikulum KSSM (Kurikulum Standard Sekolah Menengah) Pendidikan Syariah Islamiah di empat peringkat tertumpu khusus kepada Usul Fiqh.
Downloads
References
-
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Abd Hadi Borham
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.