Keberkesanan Penggunaan I-Think terhadap pencapaian dan minat murid dalam tajuk Sifat Bahan, Sains Tahun 4

Effectiveness of Using I-Think Towards Pupils’ Achievement and Interest in A Topic from Year 4 Science, Properties of Materials

Authors

  • Rosnidar Mansor Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak, MALAYSIA
  • Haeidatul Nashrah Hassan Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak, MALAYSIA
  • Norazilawati Abdullah Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak, MALAYSIA
  • Nik Azmah Nik Yusuf Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak, MALAYSIA

Keywords:

I-think, pencapaian, minat, sains

Abstract

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti keberkesanan penggunaan i-Think terhadap pencapaian dan minat murid dalam tajuk sifat bahan, Sains tahun 4. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah eksperimental. Instrumen yang digunakan ialah soalan ujian pra dan ujian pos yang terdiri daripada 25 soalan objektif aneka pilihan untuk mengukur tahap pencapaian murid dalam tajuk Sifat Bahan. Selain itu, soal selidik dan temu bual digunakan untuk mengukur tahap minat murid terhadap peta pemikiran i-Think. Bilangan sampel adalah seramai 60 orang yang dipilih secara rawak dan dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Data telah dianalisis dengan menggunakan kaedah kualitatif dan kuantitatif yang melibatkan penggunaan ujian t, min dan sisihan piawai. Hasil dapatan kajian menunjukkan min pencapaian pos-ujian kumpulan rawatan adalah 53.87 lebih tinggi berbanding kumpulan kawalan iaitu 45.20 dan perbezaan min bagi kedua-duanya ialah 8.7 poin. Dapatan soal selidik pula menunjukkan min minat terhadap peta pemikiraan i-Think iaitu 30.43 adalah tinggi berbanding min minat penggunaan slaid berbentuk “bullet point” iaitu 22.17. Manakala dapatan melalui temu bual pula tidak menafikan tentang minat terhadap pengguna peta pemikiran i-Think. Implikasi daripada kajian ini membolehkan pelajar memahami peta pemikiran i-Think dengan lebih jelas dan secara tidak langsung dapat menarik minat pelajar untuk belajar dan meningkatkan pencapaian pelajar.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Rahim Bin Hamdan dan Nurul Shahrina Binti Shaharin. (2007). Kesediaan Pelajar Mempelajari Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Tuanku Jaafar, Seremban. Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.

Abdul Malik Abd Rahman. (2000). Manusia dan stress. Buletin Akademik. Universiti Pendidikan Sultan Idris. 2 (10-11).

Abi El-Mona. (2008). The influence of Mind Mapping On Eight Graders’ Science Achievement.

Abu Bakar Nordin. (2013). Kurikulum Ke Arah Penghasilan Kemahiran Berfikir Kritis, Kreatif dan Inovatif. Jurnal Kurikulum Dan Pengajaran Asia Pacific Jan. 2013 Bil. 1.

Abu Hassan Kassim. (2003). Kurikulum Sains Sekolah Malaysia. Modul Pengajaran. Universiti Teknologi Malaysia: Skudai, Johor.

Allport, G. W. (1954). Attitude in the history of Social Phychology. Dlm G. Lindzery dan A. Aronson (ed).

Handbook of Social Phychology, Vol. 1, Reading, Mass: Addison-Wesley.

Azizi Yahaya & Chu Siew Pang. (2010). Kaedah Pengajaran Guru dalam Penggunaan Alatan Tangan. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.

Bahagian Pembangunan Kurikulum. (2012). Buku Panduan Program i-THINK. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Bahagian Pembangunan Kurikulum. (2013). Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran. Kurikulum Standard Sekolah Rendah Sains Tahun 4. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Bernama. (2014). 36,304 Dapat Semua A Dalam UPSR 2014, Pencapaian Keseluruhan Menurun. Diperoleh pada 28 November 2014 daripada http://www.bernama.com/bernama/v7/bm/ge/newsgeneral.php?id=1088408.

Chua Yan Piaw. (2006). Kaedah dan Statistik Penyelidikan. Malaysia: MacGraw-Hill (Malaysia) Sdn. Bhd.

Cohen,J. (1980). Statistical Power Analysis for the Behavioral Scieances. 2nd Ed. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.: New Jersey.

David Hyerle & Yeager. (2007). Thinking Maps: A Language for Learning. US: Thinking Maps Inc.

David A. Sousa. (2007). Corwin Press, How the Special Needs Brain Learns Facilitator’s Guide. Paper prepared for Regional Educational Laboratory Midwest Summit on Connecting Teaching and Leading, Washington, D.C.

Hadi, D. R. (2012). KBKK dan Aplikasi dalam P&P. Retrieved from Persatuan Pengamal Pendidikan Malaysia.

Hyerle, D. (2009). Thinking Maps: Visual Tools For Activating Habits of Mind. US: Thinking Maps Inc.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2012). Membudayakan Kemahiran Berfikir. Putrajaya : Bahagian Pembangunan Kurikulum.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2012). Laporan Awal-Ringkasan Eksekutif. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Putrajaya. Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Dokumen Standard Sains Tahun 4. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.

Kementerian Pelajaran Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, 2013 –2025. Malaysia: Putrajaya

Khoo Yin Yin, Zakaria Kassim. (2005). Pembelajaran penyelesaian masalah secara kaedah kolaboratif dengan pemikiran kritis dan kreatif di kalangan pelajar prauniversiti tingkatan enam. Prosiding Seminar Pendidikan, Jawatankuasa Penyelaras Pendidikan Guru, 2005. Pendidikan untuk Pembangunan Lestari.

Laura A. W. (2011). The effect of thinking maps on students’ higher order thinking skills. US:California State University & Northridge University.

Mohd. Majid Konting. (1990). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.

Mohd. Najib Abdul Ghafar. (1999). Penyelidikan pendidikan. Johor: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.

Muhamad Sidek Said & Ahamad Rahim. (2012). Inovasi pengajaran dan pembelajaran melalui program i-Think.Kertas kerja dibentangkan di IPGM International convention in teacher learning & development, Pearl International Hotel, Kuala Lumpur, 19-21 Nov 2012.

Muhamad Sidek Said. (2013). Aplikasi menggunakan „thinking map‟ dalam program praktikum KPLD Di Tadika Yayasan Islam Terengganu, Seberang Takir, Kuala Terengganu. Kertas kerja dibentangkan di Seminar Kajian Tindakan Peringkat Kebangsaan, Tanjung Vista Hotel, Kuala Terengganu, 23-25 April 2013.

Nur Farhanah bt Mohd Amin. (2011). Keberkesanan Kaedah Nyanyian dalam Meningkatkan Ingatan Murid Tahun 5 Bagi Tajuk ‘Kitaran Air’. Kuala Terengganu: Institut Pendidikan Guru Kampus Dato’ Razali Ismail.

Sakeran, U. (2000). Research Method for Business: A Skill Building Approach (2nd Ed.) New York: John Wiley & Sons Inc.

Savich, Carl. (2009). Improving Critical Thinking Skills in History. Networks Online Journal, 11, 1-12.

Shahabuddin Hashim & Rohizani Yaakub. (2004). Psikologi Pembelajaran & Personaliti Shah Alam: PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Simpson, R.D. & Oliver, J.S. (1990). A Summary of Major Influences on Attitude Toward and Achievement in Science Among Adolescent Students. Science Education. 74(1), 1-18.

Thamby Subahan Mohd Meerah. (1999). Dampak Penyelidikan Pembelajaran Sains Terhadap Perubahan Kurikulum. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

Wong Leng Sim dan Amir Hamzah Sharaai. (2012) Penggunaan Peta Minda Untuk Meningkatkan Daya Mengingat dan Minat Mengulang Kaji bagi Pelajar Tahun 4 dalam Topik Pembiak Tumbuhan. Selangor: Universiti Putra Malaysia.

Downloads

Published

2015-10-02

How to Cite

Mansor, R., Hassan, H. N., Abdullah, N., & Nik Yusuf, N. A. (2015). Keberkesanan Penggunaan I-Think terhadap pencapaian dan minat murid dalam tajuk Sifat Bahan, Sains Tahun 4: Effectiveness of Using I-Think Towards Pupils’ Achievement and Interest in A Topic from Year 4 Science, Properties of Materials. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 5(2), 98–116. Retrieved from https://ojs.upsi.edu.my/index.php/JPSMM/article/view/2154