Kajian maklum balas Taska Kerajaan terhadap penilaian Standard Kualiti Pengasuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak (SKPAK) bagi tahun 2022

Authors

  • ‘Aisyah ‘Inani Mohd. Saad Unit Jaminan Kualiti, Bahagian PERMATA, Kementerian Pendidikan Malaysia, Malaysia
  • Nurul Fadhlian Abd Salam Unit Jaminan Kualiti, Bahagian PERMATA, Kementerian Pendidikan Malaysia, Malaysia
  • Wan Nursyahida Wan Abd Malek Program PERMATA STEM Talent, Bahagian PERMATA, Kementerian Pendidikan Malaysia, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.37134/jpak.vol12.2.6.2023

Keywords:

Standard Kualiti Pengasuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak (SKPAK), kualiti pendidikan awal kanak-kanak, penilaian kualiti TASKA, instrumen kualiti TASKA, penilaian TASKA

Abstract

Penilaian kualiti pendidikan awal kanak-kanak merupakan perkara yang belum pernah diseragamkan oleh jabatan dan agensi yang mengendalikan Taman Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak (TASKA) di Malaysia. Satu sistem pengukuran kualiti bagi kurikulum pendidikan awal kanak-kanak telah dibangunkan dan dinamakan sebagai Standard Kualiti Pengasuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak (SKPAK). Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan maklum balas daripada TASKA yang telah dinilai dengan menggunakan Penilaian SKPAK dengan memberikan borang soal selidik kepada TASKA. Kaedah analisis dokumen bagi 30 borang maklum balas TASKA dapat dibentangkan melalui kaedah analisis bertema iaitu; impak penilaian kepada TASKA, maklum balas mengenai penilai SKPAK dan penambahbaikan kepada penilaian SKPAK. Dapatan menunjukkan penilaian kualiti dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak adalah signifikan dalam memastikan pelaksanaan kurikulum berada di tahap yang memuaskan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araujo, M. C., Dormal, M., & Schady, N. (2019). Child care quality and child development. J. Human Resources, 54(3), 656-682. doi:10.3368/jhr.54.3.0217.8572R1

Ceylan, M., & Can, S. (2019). Evaluation of Teachers’ Views on School Managers’ Classroom Supervision. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 10 (4), 490 – 510.

Helmerhorst, K. O. W., Fukkink, R., Riksen-Walraven, J. M., Deynoot-Schaub, M. J. J. M. G., & Tavecchio, L. (2017). Improving quality of the child care environment through a consultancy programme for centre directors. International Journal of Early Years Education, 25(4), 361–378. https://doi.org/10.1080/09669760.2017.1321528

Helmerhorst, K. O. W., Fukkink, R., Riksen-Walraven, J. M., Deynoot-Schaub, M. J. J. M. G., & Tavecchio, L. (2017). Improving quality of the child care environment through a consultancy programme for centre directors. International Journal of Early Years Education, 25(4), 361–378. https://doi.org/10.1080/09669760.2017.1321528

Husain, W. H. B. W., & Othman, N. B. (2018). Penilaian tingkah laku nazir sekolah baharu dalam membuat oertimbangan tahap kualiti institusi pendidikan. International Journal of Education, Psychology and Counseling. 3(14), 31–47.

In-text citation

Jabatan Kebajikan Masyarakat. (2021). Laporan Statistik Tahun 2020. https://www.jkm.gov.my/jkm/index.php?r=portal/articles&id=U0dpTUVpRXlyYUlFVFFLUmVnUVJUdz09

Jabatan Perangkaan Malaysia (2021). Statistik utama tenaga buruh di Malaysia. https://www.dosm.gov.my/v1/index.php?r=column/pdfPrev&id=UXlFcW1pSnhhZUFSSTc0RDhnR3V3dz09

Kahar, H. S., & Othman, N. (2022). Penilaian input dan reaksi program latihan dalam perkhidmatan oleh Jemaah Nazir kepada Nazir Sekolah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7(9), e001715. https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i9.1715

Kementerian Pendidikan Malaysia (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. https://www.moe.gov.my/muat-turun/penerbitan-dan-jurnal/1818-pelan-pembangunan-pendidikan-2013-2025/file

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2021a). Garis Panduan Instrumen Penilaian Validasi bagi Pelaksanaan Standard Kualiti Pengasuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak (SKPAK).

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2021b). Instrumen Penilaian Validasi Standard Kualiti Pengasuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak (SKPAK).

Lam, S. S., Yik, M. S. & Schaubroeck, J. 2002. Responses to formal performance appraisal feedback: The role of negative affectivity. Journal of Applied Psychology 87(1): 192-201.

Ling, Ying Leh and Abdul Ghani Kanesan Abdullah, and Aziah Ismail, (2015) Persekitaran maklum balas sebagai penentu efikasi kendiri pengajaran pensyarah politeknik. Jurnal Pendidikan Malaysia, 40 (2). pp. 101-109. ISSN 0126-6020 / 2180-0782

Mat Seri, M. E., Mamat, N., Omar, R., & Kamaruddin, N. (2020). Persepsi ibu bapa

terhadap kualiti taman asuhan kanak-kanak (taska) di Malaysia: Parental perception towards the quality of taska in Malaysia. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 9, 91–105. Retrieved from https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/4541

Megalonidou, C. (2020). The quality of early childhood education and care services in Greece. International Journal of Child Care and Education Policy, 14(1). https://doi.org/10.1186/s40723-020-00074-2

Mutalib, M., & Saleh, N. S. S. N. (2021, January 12). Quality enhancement of child care centres in Malaysia: An analysis on laws and regulations. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/348406776_QUALITY_ENHANCEMENT_OF_CHILD_CARE_CENTRES_IN_MALAYSIA_AN_ANALYSIS_ON_LAWS_AND_REGULATIONS

Osuala, R. C., Onwuagboke, B. B. C., & Agoha, T. C. (2018). Continuous Assessment Feedback and Students’ Performances in Semester Examinations in a College of Education. American Journal of Educational Research. https://doi.org/10.12691/education-6-6-16

Rahmatullah, B., Rawai, N. M., Samuri, S. M., & Yassin, S. M. (2021). Overview of early childhood care and education in Malaysia. Hungarian Educational Research Journal, 11(4), 396–412. https://doi.org/10.1556/063.2021.00074

Sulaiman, Y., & Lie, N. S. (2021). Quality assurance among childcare employees in Selangor. WSEAS Transactions on Business and Economics, 18, 1498–1511. https://doi.org/10.37394/23207.2021.18.137

Tayler, C., Ishimine, K., Cloney, D., Cleveland, G., & Thorpe, K. (2013b). The quality of early childhood education and care services in Australia. Australian Journal of Early Childhood, 38(2), 13–21. https://doi.org/10.1177/183693911303800203

Winnie, P. H. & Butler, D. L. 1994. Student cognition in learning from teaching. In T. Husen & T. Postlewaite (Eds.), International encyclopaedia of education, 5738-5745 (2nd Ed.). Oxford, UK: Pergamon

Downloads

Published

2023-10-31

How to Cite

Mohd. Saad, ‘Aisyah ‘Inani, Abd Salam, N. F., & Wan Abd Malek, W. N. (2023). Kajian maklum balas Taska Kerajaan terhadap penilaian Standard Kualiti Pengasuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak (SKPAK) bagi tahun 2022. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 12(2), 54–68. https://doi.org/10.37134/jpak.vol12.2.6.2023