Keberkesanan Penggunaan Kaedah Frog VLE Terhadap Pencapaian Matematik Sekolah Rendah

Effectiveness of VLE Frog Method on the Achievement of Mathematics in Primary School

Authors

  • Theinmoli Munusamy Fakulti Seni, Komputeran Dan Industri Kreatif, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak, Malaysia
  • Maizatul Hayati Mohamad Yatim Fakulti Seni, Komputeran Dan Industri Kreatif, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.37134/jictie.vol4.6.2017

Keywords:

Frog VLE, pembelajaran maya, matematik

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan kaedah Persekitaran Pembelajaran Maya Frog (Frog VLE) terhadap pencapaian Matematik pelajar Tahun Dua di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Mahathma Gandhi Kalasalai. Frog VLE merupakan sistem pembelajaran maya secara Web yang digunakan sebagai sistem pengurusan pembelajaran di semua sekolah di Malaysia. Tiga objektif kajian iaitu mengukur keberkesanan penggunaan Frog VLE terhadap pencapaian Matematik, mengukur tahap kepuasan dan tahap kemahiran menggunakan Frog VLE dalam kalangan pelajar. Pendekatan penyelidikan kuantitatif dipilih melalui reka bentuk eksperimen. Tiga set instrumen digunakan iaitu soalan pengujian, soal selidik dan senarai semak kompetensi kemahiran. Seramai enam puluh orang pelajar dipilih menjadi menjadi sampel kajian. Dapatan kajian ini menunjukkan perbezaan pencapaian Matematik yang signifikan min antara pelajar yang mengikuti pembelajaran melalui Frog VLE berbanding pembelajaran secara tradisional. Tahap kepuasan penggunaan kaedah Frog VLE adalah tinggi dan tahap kemahiran penggunaan kaedah Frog VLE adalah sederhana Implikai kajian ini dapat dimanfaatkan oleh guru dan dijadikan panduan memperbaiki teknik pengajaran dan pembelajaran. Secara kesimpulannya, kaedah Frog VLE boleh digunakan untuk membantu pengajaran dan pembelajaran dalam meningkatkan pencapaian mata pelajaran Matematik dengan bimbingan guru.

This study aimed to investigate the effectiveness of Frog Virtual Learning Environment (Frog VLE) method in the achievement of Mathematics among year two children at Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Mahathma Gandhi Kalasalai. VLE Frog is a virtual learning system through Web which is used as a learning management system in all schools in Malaysia. The three objectives of this study are to measure the effectiveness of VLE Frog method in the achievement of Mathematics, to assess the stage of satisfaction and the skill level of using VLE Frog among students. A quantitative research approach using experimental design was chosen. Three sets of instruments used were the testing questions, questionnaire and skills competency checklist. Sixty students were chosen as a sample for this investigation. The finding shows a significant difference in the achievement of Mathematics among the students learning through VLE Frog compared to traditional approach. The satisfaction level of using VLE Frog is high and the level of skills in using VLE Frog were intermediate. The implications of this study can be beneficial to teachers and serve as a guide to improve teaching and learning techniques. In conclusion, VLE Frog method can be used for teaching and learning to enhance students’ achievement in Mathematics with assistance from their teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hassan, J. B. & Chung, Y. W. (2010). Keupayaan dan Kelemahan Menyelesaikan Masalah Matematik dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Lima. Universiti Teknologi Malaysia.

Ida Norini Mahamad Tajudin. (2013). Kajian Tinjauan Mengenai Keberkesanan Penggunaan Konsep Frog VLE di Kalangan Pelajar SK Haji Mahmud Chemor Perak, Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Hassan, J. B. & Chung, Y. W. (2010). Keupayaan dan Kelemahan Menyelesaikan Masalah Matematik dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Lima. Universiti Teknologi Malaysia.

Mohamad Azrien, Mohamed Adnan, Sharifah Sariah, Syed Hassan. (2014). A Framework for Online Instructions in Learning Arabic as a Foreign Language via Learing Management System, 4th International Conference and Exhibition on Islamic Education (ICIEd 2014), 19-24.

Norazilawati Abdullah, Noraini Mohamed Noh, Nik Azmah Nik Yusoff, Rosnidar Mansor. (2013). Aplikasi Persekitaran Pengajaran Maya (Frog-VLE) dalam Kalangan Guru Sains. Prosiding 7th International Malaysian Education Technology Convention (IMETC), 16-18 September.

Nurul Farhana Junus. (2013). Cabaran dalam Mengimplementasi Virtual Learning Environment (VLE) Frog dalam Pengajaran dan Pembelajaran oleh Guru di Sekolah-Sekolah di Malaysia, (Unpublished Masters Project), UniversitiTeknologi Malaysia

Nurul Juzailah Jemain. (2013). Faktor-faktor Mempengaruhi VLE Frog Dalam Kalangan Guru Di Sekolah Menengah Kertas Projek. Fakulti Pendidikan, Universiti Pendidikan Sultan Idris

Shahfiezul Shahaimi, Fariza Khalid (2015). Persekitaran Pembelajaran Maya Frog (VLE-FROG) Di Sekolah-Sekolah Di Malaysia: Pelaksanaan Dan Cabaran, Prosiding Seminar Kebangsaan Pendidikan Negara Kali Ke-5, (Disember), 16-17

Siti Hashidah, Mohd Nasir, Halimah & Harun. (2015). Penggunaan Persekitaran Pembelajaran Maya Frog (FROG VLE) dalam Pembelajaran Mata Pelajaran Perdagangan, Seminar Penyelidikan Pendidikan Kebangsaan (SPPK 2015), 361-731.

Downloads

Published

2017-11-30

How to Cite

Munusamy, T., & Mohamad Yatim, M. H. (2017). Keberkesanan Penggunaan Kaedah Frog VLE Terhadap Pencapaian Matematik Sekolah Rendah: Effectiveness of VLE Frog Method on the Achievement of Mathematics in Primary School. Journal of ICT in Education, 4, 66–73. https://doi.org/10.37134/jictie.vol4.6.2017