Kecenderungan Interaksi Sosial dalam Kalangan Pelajar Berbeza Kumpulan Etnik di Sekolah Menengah Terpilih di Betong, Sarawak

Authors

  • Nurol Adila Salah @ Saleh Jabatan Geografi & Alam Sekitar, Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, MALAYSIA

DOI:

https://doi.org/10.37134/geografi.vol11.2.3.2023

Keywords:

Interaksi sosial, kumpulan etnik, kepelbagaian, sekolah menengah

Abstract

Kajian ini bertujuan meneliti kepelbagaian interaksi sosial dalam kalangan pelajar berbeza kumpulan etnik di samping memerihalkan faktor-faktor yang mempengaruhi kepelbagaian tersebut serta mencadangkan beberapa galakan interaksi sosial. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif iaitu melalui temu bual separa berstruktur terhadap sembilan orang pelajar sekolah menengah daripada pelbagai kumpulan etnik secara bersemuka. Pelaksanaan analisis data melibatkan kaedah tematik dan triagulasi. Hasil dapatan kajian memperlihatkan wujud interaksi sosial yang pelbagai dalam kalangan pelajar yang merangkumi kecenderungan berinteraksi dalam kumpulan etnik yang sama dan berbeza, bentuk interaksi yang pelbagai iaitu kerjasama, timbal balik, persaingan dan konflik. Selain itu, dapatan kajian turut menunjukkan berlaku pemilihan etnik majoriti untuk berinteraksi. Kepelbagaian ini dipengaruhi oleh pelbagai faktor iaitu sekolah rendah, pengurusan dan pentadbiran sekolah, bahasa, persekitaran tempat tinggal, guru, budaya, ibu bapa dan sikap pelajar. Galakan interaksi social yang bermula daripada usaha diri sendiri, rakan sebaya, guru, aktiviti sekolah, ibu bapa dan penggunaan Bahasa Melayu dalam komunikasi telah dikemukakan. Kesimpulannya, interaksi sosial dalam kalangan pelajar berbeza kumpulan etnik merupakan indikator kepada hubungan sosial dan perpaduan pelajar di peringkat sekolah. Implikasi kajian ini boleh digunakan sebagai rujukan antaranya kepada pihak sekolah, ibu bapa dan Kementerian Pendidikan Malaysia untuk melahirkan generasi yang bersatu padu.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Talip Hashim, Noor Insyirah Abu Bakar, Nordin Mamat & Abdul Rahim Razali.

(2016). Social Interactions among Multi-Ethnic Students. Asian Social Science, 12(7), 4-58.

Adlina Abdul Khalil, Rosfazila Abd Rahman & Hairol Anuar Mak Din. (2018). Kajian Kes Interaksi Sosial Dalam Kalangan Pelajar Pelbagai Etnik ke Arah Pengukuhan Integrasi Nasional. e-Prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan 2018.

http://conference.kuis.edu.my/pasak3/images/eprosiding1/PASAK3_1123.pdf

Aminuddin Mohd Yusof, Arifin Zainal, Khaidzir Ismail, Fatimah Wati Halim, Suzana Mohd. Hoesni & Mastura Mohamad. (2005). Prasangka antara Kaum di Kalangan Wanita: Perbezaannya dengan Lelaki. Jurnal Psikologi Malaysia, 19, 13-24.

Ayu Nor Azilah, Rohani & Nor Azlina Endut. (2017). Pemupukan Nilai-Nilai Murni Antara Etnik di Malaysia Melalui Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial & Kemanusiaan.

http://conference.kuis.edu.my/pasak2017/images/prosiding/kenegaraan/04-AYU-NOR-AZILAH.pdf

Azrina Husin, Nor Malina Malek & Salfarina Abdul Gapor. (2012). Cultural and Religious Tolerance and Acceptance in Urban Housing: A Study Multi-Ethnic Malaysia. Asian Social Science, 8(2), 112-118.

doi:10.5539/ass.v8n2p112

Battle, S. (2017). White Teachers’ Reactions to the Racial Treatment of Middle-School Black Boys. IAFOR Journal of Education, 5(2), 197-217.https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1156337.pdf

Casteel, C. A. (1998) Teacher-Student Interactions and Race in Integrated Classrooms. The Journal of Education Research, 92(2), 115-120.

Ghazali Yusri, Nik Mohd Rahimi, Parilah M. Shah, Wan Haslina Wah & Ahmed Thalal Hassan. (2012). Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab di Universiti Teknologi Mara (UiTM). Asia Pacific Journal of Educators and Education, 27, 37-50. https://core.ac.uk/download/pdf/83543481.pdf

Halipah Hamzah. (2016). Kajian Hubungan Etnik dalam Kalangan Remaja Muslim. e-Academia Journal UiTMT, 5(1), 1-13. http://journale-academiauitmt.uitmt.edu.my/

Hallinan, M. T. (1982). Classroom Racial Composition and Children's Friendships. Social Forces, 61(1), 56-72. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED238996.pdf

Hamidah Abd Rahman, Norlin Ahmad, Nor Akmar Nordin, Norashikin Mahmud, Rozianan Shaari, Shah Rollah Abdul Wahab. (2011). Kajian Tinjauan Hubungan Etnik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Kampus Johor Bahru, Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Jurnal Teknologi, 54, 65-76. https://doi.org/10.11113/jt.v54.99

Hasnul Husna Hussein & Mohd Syariefudin Abdullah. (2018). Keberkesanan Rancangan Integrasi Murid untuk Perpaduan (Rimup) dalam Memupuk Kesepaduan Sosial. MANU, 28, 33-49. https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/MANU/article/view/1581/999

Jastina Makantal, Mariani Md. Nor & Mohd. Nazri Abd. Rahman. (2021). Pengaruh Gender Dalam Mencorakkan Interaksi Sosial Kanak-Kanak Semasa Main Bebas di Prasekolah. Journal of Social Sciences and Humanities, 18(1), 124-138. http://journalarticle.ukm.my/16566/1/45800-147615- 1-SM.pdf

Jastina Makantal, Mariani Md. Nor & Mohd. Nazri Abd. Rahman. (2020). Corak Interaksi Sosial Kanak-Kanak dengan Rakan Sebaya Semasa Main Bebas di Prasekolah. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 8(4), 21-34. https://juku.um.edu.my/index.php/JUKU/article/view/26840/12298

Mansor Mohd Nor, Azlina Abdullah & Mohd Mahadee Ismail. (2016). Mengurus dan Memahami Hubungan Etnik di Universiti Awam Malaysia. Researh Journal of Social Sciences,9(3),59-65.

https://www.academia.edu/36576843/Mengurus_dan_Memahami_Hubungan_Etnik_diuniversiti_Awam_Malaysia

Marzudi Md Yunus, Nur Yuhanis & Nurul Haniza Samsudin. (2020). Impak prejudis dan jarak sosial terhadap komunikasi antara etnik di Pangsapuri Seksyen 2 Wangsa Maju, Kuala Lumpur, Jurnal Komunikasi, 36(4),34-53. http://journalarticle.ukm.my/16105/1/37317-143568-1-PB.pdf

Mior Khairul Azrin Mior Jamaluddin. (2011). Sistem Pendidikan di Malaysia: Dasar, Cabaran, dan Pelaksanaan ke Arah Perpaduan Nasional. Sosiohumanika, 4(1),33-48. https://www.journals.mindamas.com/index.php/sosiohumanika/article/view/436/434

Mohd Rizal Mohd Said & Thay, C.Y. (2012). Tahap Hubungan Etnik: Kajian di kalangan Pelajar Yang Mengikuti Kursus Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kemahiran Hidup), Sesi Pengajian 2007-2008, Semester 2 di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Journal of Technical, Vocational &Engineering Education, 6, 59-72.

Mona Alkhauthar Ahmad. (2015). Komunikasi dan Persepsi Hubungan Etnik di Universiti Putra Malaysia. Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia, 12, 21-38.

Mohd Faizal Mat Pesa, Mohamad Zaid Dzkaria, Mohd Tony Saidi, Syamsidar Ahmad & Mohd. Isa Hamza. (2017). Tahap Penggunaan Bahasa Melayu dan Interaksi Sosial dalam Kalangan Pelajar SMJK(C) Negeri Melaka. Jurnal Teknikal & Sains Sosial, 8(1), 1-16.

Mutsalim Khareng & Jaffary Awang. (2014). Toleransi beragama dan implikasinya dalam kalangan mahasiswa/i Muslim dan Buddha di Prince of Songkhla University. Journal of Islamic and Arabic Education 5(2), 1-14. http://journalarticle.ukm.my/7827/1/55_15.pdf

Muhamad Amar Mahmad. (2019). Persepsi Pelajar 1 Malaysia Terhadap Kursus Hubungan Etnik: Satu Kajian di UUM. Jurnal Pengajian Melayu, 30(1), 92-107. https://ejournal.um.edu.my/index.php/JPM/article/view/21225/10824

Najeemah Mohd Yusof. (2006). Patterns of Social Interaction Between Different Ethnic Groups in Malaysian Secondary Schools. Jurnal Pendidik dan Pendidikan, 21, 149-164. http://web.usm.my/apjee/APJEE_21_2006/10%20najeemah(149-165).pdf

Najeemah Mohd Yusof. (2011). Language and Ethnic Boundary among Students of Various Ethnicities in Secondary Schools in Malaysia. Sosiohumanika, 4(2), 211- 228.

Noradilah Md Nordin, Munira Abdul Razak, Tuan Sidek Tuan Muda & Ahmad Irfan Ikmal Hisham. (2017). Perpaduan Pelajar Berbilang Kaum dalam Subjek Teras di Universiti Malaysia Pahang. Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara,18(1), 43-50. http://journalarticle.ukm.my/13686/1/28327-86468-7-PB.pdf

Noraizan Brahim. (1998). Faktor Pemilihan dan Pola Persahabatan Kanak-Kanak Prasekolah (Tesis Sarjana). http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8989/1/FPP_1998_5_A.pdf

Nur Ayuni Nusaibah Husin & Amir Hasan Dawi. (2019). Peranan Sekolah dalam Pembentukan Perpaduan Antara Kaum dalam Kalangan Pelajar. Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 12, 18-28. https://doi.org/10.37134/bitara.vol12.3.2019

Nurhijrah Zakaria, Zuria Mahmud & Mohd Mahzan Awang. (2019). 110-Penggunaan Bahasa Melayu dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah Realiti dan Cabaran di Sekolah Pelbagai Etnik. 1152. Seminar Antarabangsa Pendidikan Bahasa, Sastera, Dan Budaya Melayu Kedua 2019 (SAPBaSBuM 2 2019).

Nurliyana Kamilah Khairul Anuar, Rosilawati Sultan Mohideen, Abdul Rauf Ridzuan, Dzaa Imma Abdul Latif & Fazlul Haque Kamarudin. (2016). Ethnicity Stereotypes in Virtual World: A Study Between Malaysian New Media Users. Journal of Education and Social Sciences, 3, 106-110.

Sharifah Darmia Sharif Adam, Irma Wani Othman, Jais Abdul Hamid, Mohd Sohaimi Esa, Romzi Ationg, Siti Aidah Lukin @ Lokin. (2021). Pengaruh Pendidikan dalam Kepelbagaian Etnik Sebelum dan Selepas Merdeka di Malaysia. International Journal of Law Government and Communication (IJLGC), 6 (23), 68-84. doi:10.35631/IJLGC.623005.

Sumaya Batool & Najwa Iqbal Malik. (2010). Role of Attitude Similarity and Proximity in Interpersonal Attraction among Friends (C 310). International Journal

of Innovation Technology, 1(2), 142-146. http://www.ijimt.org/papers/26-C310.pdf

Suresh Kumar N Vellymalay. (2021). Pemupukan Hubungan Etnik: Peranan Ibu Bapa dalam Mendidik Anak. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.

Suresh Kumar N Vellymalay. (2014). Etnisiti dan Interaksi Sosial dalam Kalangan Murid Pelbagai Etnik di Bilik Darjah. Journal of Human Capital Development, 7(2), 47-61. https://journal.utem.edu.my/index.php/jhcd/article/viewFile/2125/1278

Suresh Kumar N Vellymalay. (2016). Keberkesanan Hubungan Guru Kelas-Murid dalam Merangsang Kesedaran Terhadap Integrasi Etnik dalam Kalangan Murid di Bilik Darjah. Jurnal Ilmi, 6, 69-88. https://kuim.edu.my/journal/index.php/JILMI/article/view/39/34

Yasmin Ahmad & Najeemah Mohd Yusof. (2012). Social Distance and Ethnic Boundary Among Pupils in Multiethnic And Monoethnic School Environment in Malaysia. Science Journal of Sociology & Anthropology, 2012(2), 1-17. https://www.sjpub.org/sjsa/yasmin-et-al.pdf

Yew, W. C., Saiful Farisin Md Ramlan, Mohd Rusydi Ahmad, Norhayati Ab Manaf, Novel Lyndon & Lim, J. W. (2021). Persepsi Ibu Bapa Orang Asli Terhadap Pengalaman Pendidikan Anak-anak Orang Asli di Sekolah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(12), 24-39. https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1199/855

Yong, H. H. & Ku Hasnita Ku Samsu. (2019). Sikap Negatif Guru Sebagai Penghalang

kepada Pembentukan Perpaduan Etnik di Sekolah. Akademika, 89(1), 149-159.

http://journalarticle.ukm.my/14983/1/27648-100771-1-PB.pdf

Yong, H. H., Ku Hasnita Ku Samsu & Zatul Himmah Adnan. (2021). Faktor penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik di sekolah dalam membentuk perpaduan di daerah Petaling. Jebat: Malaysian Journal of

History, Politics & Strategic Studies, 48(2), 82-107

Downloads

Published

2023-12-27

How to Cite

Salah @ Saleh , N. A. (2023). Kecenderungan Interaksi Sosial dalam Kalangan Pelajar Berbeza Kumpulan Etnik di Sekolah Menengah Terpilih di Betong, Sarawak. GEOGRAFI, 11(2), 39–66. https://doi.org/10.37134/geografi.vol11.2.3.2023

Issue

Section

Articles