Management Research Journal http://ojs.upsi.edu.my/index.php/MRJ <p style="text-align: justify;"><strong>Management Research Journal (MRJ - ISSN 2232-0660/ eISSN 2600-9315)</strong> is an international peer-reviewed journal publishing high-quality, original research.&nbsp; It is an online international academic journal published annually (December).&nbsp;Please note that this journal only publishes manuscripts in English. The journal is devoted to promote scholarly empirical work that uses mainstream approaches to examine accounting, entrepreneurship, finance, human resource and multi-faceted drivers of management change. Papers may broadly cover the above mentioned areas but are not limited to those example topics. We welcome original conceptual and empirical research articles with novel perspectives and/or managerial approaches that would appeal to an international readership. We do not accept unsolicited conceptual and theoretical papers. MRJ supports open access. The electronic full text version of the journal is available free of charge at <a href="http://ejournal.upsi.edu.my/index.php/MRJ/index">http://ejournal.upsi.edu.my/index.php/MRJ/index</a></p> en-US fannykcy@fpe.upsi.edu.my (Fanny Kho Chee Yuet) me.journal@upsi.edu.my (UPSI Press) Sat, 28 Dec 2019 15:48:27 +0000 OJS 3.1.1.1 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Pengaruh gaya kepimpinan pengurus projek ke atas prestasi kerja ahli-ahli pasukan projek dalam industri pembinaan di Selangor http://ojs.upsi.edu.my/index.php/MRJ/article/view/2849 <p class="AbstractText" style="text-align: justify;"><span style="font-size: 10.0pt;">Kajian ini bertujuan untuk menguji pengaruh gaya kepimpinan pengurus projek ke atas prestasi kerja ahli-ahli pasukan projek dalam industri pembinaan di Selangor. Dalam kajian ini, dua gaya kepimpinan yang diamalkan oleh pengurus projek terdiri daripada gaya kepimpinan transformasi dan kepimpinan transaksi diuji terhadap prestasi kerja ahli-ahli pasukan projek yang mana terdiri daripada prestasi kerja dalam peranan dan prestasi kerja melebihi peranan. Pendekatan kuantitatif telah digunakan dalam kajian ini dengan menggunakan kaedah tinjauan sampel. Sebanyak 195 orang responden terlibat dalam kajian ini yang terdiri daripada ahli-ahli pasukan projek daripada pelbagai kontraktor berlainan yang berdaftar dengan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia di negeri Selangor. Sampel kajian dipilih dengan menggunakan teknik kaedah pensampelan rawak berstrata berkadaran dan pengutipan data dilakukan dengan menggunakan borang soal selidik. Instrumen untuk mengukur gaya kepimpinan pengurus projek dan prestasi kerja ahli-ahli pasukan projek dalam industri pembinaan telah diadaptasi dan telah dimodifikasi daripada sarjana kajian-kajian yang lepas yang terdiri daripada sarjana tempatan dan luar negara. Data kajian dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) melibatkan analisis regresi linear berganda. Dapatan kajian menunjukkan secara prinsipnya dua jenis gaya kepimpinan pengurus projek adalah signifikan dalam mempengaruhi prestasi kerja ahli-ahli pasukan projek. Gaya kepimpinan transformasi pengurus projek didapati mempunyai pengaruh signifikan yang positif terhadap prestasi kerja dalam peranan ahli-ahli pasukan projek. Manakala gaya kepimpinan transaksi pengurus projek pula didapati mempunyai pengaruh signifikan yang positif terhadap prestasi kerja melebihi peranan ahli-ahli pasukan projek. Hasil kajian ini menjelaskan gaya kepimpinan pengurus projek yang berbeza mampu memberi kesan yang berbeza terhadap prestasi kerja ahli-ahli pasukan projek dalam industri pembinaan.</span></p> Suzyanty Mohd Shokory, Nur Riza Mohd Suradi ##submission.copyrightStatement## http://ojs.upsi.edu.my/index.php/MRJ/article/view/2849 Sat, 28 Dec 2019 15:46:15 +0000 Hubungan budaya organisasi dan organisasi pembelajaran: Perbandingan berdasarkan gender http://ojs.upsi.edu.my/index.php/MRJ/article/view/2986 <p style="text-align: justify;">Tujuan kajian adalah untuk menentu dan membandingkan hubungan serta varians budaya organisasi dan organisasi pembelajaran berdasarkan gender. Seramai 211 guru dari 12 sekolah cemerlang kategori luar bandar dipilih secara rawak. Analisis ujian korelasi Pearson dan MANOVA sehala digunakan untuk menguji tiga hipotesis nol. Dapatan kajian menunjukkan hubungan antara budaya organisasi dan organisasi pembelajaran adalah sederhana dan siginifikan iaitu <em>r </em>= 0.56, p &lt; 0.05. Manakala Perbandingan secara simultan antara varians budaya organisasi dan organisasi pembelajaran berdasarkan gender menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan, Wilks’ Lambda = 0.99, F (2,208) = 0.67, p &gt; 0.05. Justeru kajian ini boleh mengesahkan bahawa sekolah-sekolah yang cemerlang perlu mempunyai rasa kesamaan dan bertanggungjawab tanpa mengira gender. Kesimpulannya, semua guru dan pentadbir sekolah perlu berkerjasama ke arah sekolah cemerlang tanpa mengira gender. Implikasi kajian ini adalah dapat membantu pihak sekolah mempromosikan budaya organisasi dan organisasi pembelajaran tanpa mengira gender.</p> Jamal Nordin Yunus ##submission.copyrightStatement## http://ojs.upsi.edu.my/index.php/MRJ/article/view/2986 Thu, 16 Jan 2020 02:51:30 +0000